3-three-footstep

Első gyermekemet 13 hónapos koráig szoptattam. Második gyermekem fél éves lesz hamarosan. Lassanként ideje a hozzátáplálás bevezetésének, amely talán ritkítja majd a szoptatásban felmerülő nehézségeket is (legalábbis ebben reménykedem).

A legutóbbi nehéz helyzettel kezdem, amelyet néhány napja sikeresen megoldottam. Az egyik mellemben keményebb területet tapintottam éjszaka, amit még akkor megpróbáltam kimasszírozni, majd kifejni, de mivel nem ment, ezért visszafeküdtem aludni néhány órára. Ez a néhány óra  azonban elegendő volt ahhoz, hogy a jellegzetes, hosszú távon mellgyulladáshoz vezető, háromszög alakú szigetecske megjelenjen a mellemben.

Reggelre már nagyon fájt, feszült, kipirosodott és forró volt a mellem. Meggymagpárnával előmelegítettem, majd kisbabámat megkínáltam vele, hátha ennyivel megúszom a dolgot. Sajnos, nem úsztam meg. Szoptatás után fejtem, és úgy tűnt, egészen jól ki tudom üríteni a pangó tejet, ám egy bizonyos ponton túl már nem tudtam tovább fejni.

A probléma nem szűnt meg, egészen estig. Addig is, a következőket tettem és nem tettem:

  • minden szoptatás előtt meleg meggymagpárnát helyeztem a mellemre néhány percre, ezzel is segítve a tejcsatornák tágulását
  • szintén minden szoptatás előtt kicsit átmasszíroztam a mellemet
  • igyekeztem minél több vizet inni
  • és pihenni (ez két kicsi gyerek mellett nem könnyű feladat)
  • szoptatási pózt váltottam: ilyenkor nekem a leghatékonyabb a négykézláb állva szoptatás, hiszen a gravitáció is a segítségemre van a csomó kilazításában
  • meleg zuhanyt vettem és közben próbáltam fejni
  • sűrűbben szoptattam
  • nekem a szoptatás utáni jegelés nem esik jól, ezért nem alkalmazom, de másnak még beválhat.

Aztán este sikerült megtalálnom a megoldást. Észrevettem, hogy a mellbimbómon egy helyen egyáltalán nem jön a tej, kis fehér pötty látszik. Ez volt annak a tejcsatornának a kivezető nyílása, ami el volt záródva.

Amikor először találkoztam ugyanilyen fehér pöttyöcskével az első gyerekemnél, nagyon megijedtem, mert fogalmam sem volt, hogy vajon mi lehet az. Akárkitől kérdeztem, hogy mi lehet az, nem tudták. Hiába olvastam utána, magyar nyelven nem találtam róla szinte semmit. Egy könyvben említést tettek tejkőről, illetve megtúrósodott tejről, de arról, hogy hogyan lehetne eltávolítani, semmi sem szólt. Végül az interneten, egy külföldi oldalon találtam róla egy írást, ami segített.

A tejkő, meg az alatta lapuló, megtúrósodott tej eltávolítása a tejcsatornából olyan, mintha egy dugót próbálnánk kihúzni a palackból. Ha szerencsénk van, egy erőteljesebb (de semmiképpen sem durva!) fejő nyomás segíthet, az alatta levő tej – akár a szénsav a pezsgős palackból a dugót – kinyomja. Ha nincs szerencsénk, akkor a következőket lehet tenni:

  • meleg zuhany vétele közben vagy meggymagpárnás melegítést követően, fejés közben jó eséllyel távozik
  • a mellbimbó felszínét meg lehet piszkálni tiszta kézzel és körömmel vagy törölközővel kicsit megdörzsölni úgy, hogy ne fájjon, és utána fejni.
  • miután “megszűnt a dugulás”, mindig mellre tettem a babámat, aki szépen kiette a bent rekedt tejet
  • és türelemmel, kitartással elviselni, hogy már megint ez a helyzet, és lenne ugyan jobb dolgom is, most mégis ezzel (is) kell törődnöm. 🙂

Mindenkit csak biztatni tudok, aki ebbe a helyzetbe került, hogy használja a fent említett módszereket és meg fogja találni a megoldást. Nem egyedi eset ez, és hát sajnos például nálam rendszeresen megismétlődik. Ugyan még nem sikerült rájönnöm, hogy vajon miért jön elő időről időre, de amíg meg tudok vele birkózni, korán elcsípni a problémát, addig talán nincs nagy baj.

 

 

 

